هرم یادگیری (The learning pyramid )
 
شما چگونه دروس خود را مطالعه میکنید ؟

تا به حال به روش ها و متد متفاوت آموزشی برای بهبود وضعیت یادگیری خود توجه کرده اید ؟

آیا میدانستید تنها با به کارگیری چند روش ساده میزان یادگیری مبحث خاصی را میتوانید تا حد 90% افزایش دهید؟

تحقیقات نشان داده اند که تنوع در شیوه ی مطالعه کردن حافظه را تقویت کرده و به شما کمک میکند مطالب را بهتر به یاد بیاورید .گاهی هرم یادگیری را  مخروط یادگیری نیز می نامند .این هرم توسط آزمایشگاه آموزش ملی (NTL Institute) طراحی و توسعه داده شده است .طبق مطالعات این آزمایشگاه ،دانش آموزان تنها 10% مطالبی که از روی کتاب مطالعه کرده اند را یاد میگیرند در صورتی که اگر سعی کنند همان مطلب را به دیگران آموزش دهند میزان یادگیری حدود 90% خواهد بود .هرم یادگیری نشان میدهد که بعضی از متد های یادگیری از بقیه روش ها کارآمد ترند و ایجاد تنوع در روش های مطالعه فرد را به سمت یادگیری عمیق تر و سپردن مطالب به حافظه ی بلند مدت سوق میدهد .

1)آموزش و ارائه (Lecture)

بر اساس هرم یادگیری ارائه توسط دبیریکی ازبی اثر ترین متد های یادگیری و به یاد اوردن اطلاعات است  .تنها گوش دادن به ارائه و تدریس معلم یا استاد شکل مجهول یادگیری است که شما در این حالت به راحتی روی صندلیتان نشسته اید و مطالب از پیش آماده شده  توسط استاد به شما خورانده میشوند .تلاش برای کسب اطلاعات و فهمیدن تنها از طریق گوش دادن به تدریس استاد بهترین و کار آمد ترین روش یادگیری نیست ,تنها در صورتی این شیوه یادگیری موثر است که دانش آموزان, آماده  و با پیش خوانی درس مورد نظر سر کلاس حاضر شوند . در بحث های کلاسی مشارکت کافی داشته باشند و از آن مهم تر از نکات و مطالب مهم یادداشت خوبی تهیه کنند .با این حال میزان یادگیری در بهترین حالت این روش حدود 5% است.

2)مطالعه (Reading)

در حالیکه این مرحله موثر تر از مرحله ی (lecture)است.اما همچنان یکی از کم اثر ترین روش ها برای به خاطر آوردن اطلاعات است .البته طبق هرم یادگیری اگر شما (visual learner) هستید این روش برای شما بسیار کارآمد تر است نسبت به فردی style) non-visual learning)است  .با وجود این خواندن متن کتاب های درسی یک متد ضروری و یک پیش نیاز برای مراحل بعدی هرم یادگیری می باشد .روش های متفاوتی برای مطالعه ی صحیح وجود دارند که با استفاده از این روش ها تا حد زیادی میتوانید مطالب خوانده شده را بهتر به خاطر آورید .در مرحله ی مطالعه میزان یادگیری واقعی تنها 10% میباشد.

3)دیدن و شنیدن (Audio-visual)

بر اساس  هرم یادگیری دیدن و شنیدن منجر به 20% یادآوری اطلاعات میشود .متد و مرحله ی دیدن و شنیدن شامل ابزار های صوتی و تصویری متفاوتی است مانند : ویدیو, فایل صوتی,  تصاویر و نمودار .این ابزار ها زمانی موثر ترند که با روش های دیگر همراه شوند .

4)اثبات(Demonstration)

مرحله ی اثبات زمانی است که استاد آن مبحثی که آموزش می دهد کاملا قابل لمس و درک و مشاهده  باشد .به طوری که برای دانش آموزان اثبات شود .این مرحله که غالبا بر عهده ی استادان است اولین مرحله از 7 مرحله ی یادگیری است که موجب یادگیری فعال میشود .این روش باعث میشود دانش آموزان دچار تصورات غلط نشده و گنگ بودن مطلب به حداقل برسد . یادگیری در این مرحله 30% است.

5)بحث و گفت و گو(Discussion)

بحث و گفت و گو پیرامون مطالب جدید , به نوعی یادگیری دسته جمعی وهمچنین یکی دیگر از متد های یادگیری فعال است .که دانش آموزان را به یادگیری عمیق تر و بهتر سوق میدهد .برخلاف رویکرد های انفرادی و رقابتی در بحث یادگیری .مباحثه یک متد مشارکتی وابسته به دانش آموزان و تعامل آنها با یکدیگر و استادان است .این گروه های مباحثه دانش آموزان را وادار به فکر کردن بیشتر میکند.همچنین نرخ مشارکت را در کلاس درس بالا میبرد .میزان یادگیری در این مرحله 50% است.

6)آموزش با تمرین عملی(Practice (by) doing)

این مرحله یکی از موثر ترین متد های یادگیری است که دانش آموزان را تشویق میکند آنچه را که فراگرفته اند به صورت عملی پیاده کنند تمرین های عملی یادگیری را شخصی سازی میکند به این ترتیب یادگیری برای دانش آموز معنادار میشود . میزان یادگیری در این مرحله 75% است.

7)آموزش دادن به دیگران(Teach others)
 
کلید تسلط بر موضوعات تدریس آن موضوع به دیگران است .اگر بتوانید مطلبی را به درستی به دیگران آموزش دهید آنگاه تسلط عالی بر مطالب خواهید داشت .به دلیل اینکه ناخود آگاه تلاش میکنید تمام جوانب یک موضوع ر ا سنجیده تا هنگام تدریس به مشکل برنخورید ،همچنین بعد از تدریس آن موضوع حدود 90% در ذهن شما تثبیت میشود به همین راحتی !بر اساس هرم یادگیری دانش آموزان مطالبی را که موفق به تدریس آنها شده اند تا 90% میتوانند به یاد بیاورند.رایج ترین شکل تدریس در این بخش هرم آموزش به همتایان است .ولی بهترین حالت آموزش در یک گروه مطالعه میباشد در این حالت باید هر فرد فرصت این را  داشته باشد که به فرد دیگری در همان گروه آموزش دهد .

نتیجه:اثر هرکدام از روش های ارائه شده در هرم یادگیری بستگی زیادی به شیوه ی درس خواندن خودتان دارد بعضی افراد از طریق یادگیری بصری (دیدن) بهتر یادمیگیرند و بعضی دیگر از طریق شنیدن مطالب را بهتر یادمیگیرند ،برای یادگیری موثر باید ابتدا سبک خودتان را کشف کنید .
همچنین به یاد داشته باشید کلید اصلی پیشرفت در این زمینه  تغییر در شیوه ی یادگیری تان است .تصور نکنید به دلیل اینکه هرم یادگیری نشان میدهد  که سخنرانی ها از جمله روش های موثر مطالعه برای حفظ اطلاعات نمی باشد،آن ها را به طور کامل فراموش کنید. سخنرانی ها هنوز هم بسیار مهم هستند. هر یک از روش های یادگیری ارائه شده در هرم یادگیری مهم هستند. آن ها را بشناسید و بهترین شیوه را با توجه به سبک یادگیری خود استفاده نمایید.در نهایت اگر میخواهید فراتر از انتظار باشید میتوانید تمام روش هارا به ترتیب انجام دهید آنگاه معجزه را خواهید دید.





ترجمه شده توسط:رضوان بیژنی
منبع سایت:www.Educationcorner.com