6 واقعیت جالب درباره ی زبان آلمانی:

در این مقاله سعی کردیم خصوصیات زبان آلمانی را به طور خلاصه  برای علاقه مندان این زبان شرح دهیم.

1)زبان آلمانی تنها در کشور آلمان صحبت نمیشود .

آلمانی زبان پرکاربردی در اتحادیه اروپا است حتی بیشتر از اسپانیایی،فرانسوی و انگلیسی!زبان رسمی کشور هایی نظیر آلمان ،اتریش،لیختن اشتاین و همچنین یکی از زبان های رسمی کشور سوئیس و لوکزامبورگ میباشد .در لیست پر استفاده ترین زبان های جهان ،آلمانی در جایگاه 11 ام قرار دارد.

2)در زبان آلمانی 3 جنسیت وجود دارد.

 در بسیاری از زبان ها  مثل عربی و فرانسوی کلمات مونث یا مذکر در نظر گرفته میشوند  که این موضوع خود یادگیری را برای فرد خارجی زبان به اندازه کافی سخت میکند ،اما زبان  آلمانی فراتر از این رفته  و برای هر کلمه سه جنسیت (مونث،مذکر ویا خنثی ) میتواند در نظر گیرد .علاوه بر آن جنسیت هر کلمه صرفا بر اساس دستور زبان آن جمله تعیین میشود .

3)همه ی اسم ها با حروف بزرگ (Capital Letter) نوشته میشوند.

در زبان آلمانی تمامی کلماتی که به عنوان اسم تعریف میشوند باید با حروف بزرگ نوشته شده باشند ،برخلاف زبان انگلیسی که این قانون تنها برای (Proper noun) رعایت میشود ،در زبان آلمانی برای تمامی اسامی باید این قانون رعایت شود.

4)زبان آلمانی حروف خاص خود را دارد.

آلمانی ها از حروف لاتین استفاده میکنند ،البته صامت های مخصوص به خود نیز دارند که "Eszett" نام دارند و با ß آن را نشان میدهند .این حروف هرگز ابتدای کلمات قرار نمیگیرند .

5)کلماتی که فقط در زبان آلمانی وجود دارند.

بعضی از کلمات مخصوص یک زبان هستند و معادل آن ها را نمیتوان در زبان دیگری پیدا کرد مثل واژه ی: " "fremdschämen به معنی احساس شرمندگی است که ازطرف کسی دارید .
 
6)زبان آلمانی به کلمات طولانی اش معروف است.

در زبان آلمانی کلمات بسیار طولانی هستند ،برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانید طولانی ترین کلمه ی زبان آلمانی 68 حرف دارد،به شرح زیر:

 “Grundstücksverkehrsgenehmigungszuständigkeitsübertragungsverordnung" به معنی (مقررات مربوط به هیعت مختاردر مورد مجوزهای انتقال زمین) ،البته این کلمات  بسیار رسمی هستند وهنوز چندان در زبان آلمانی رایج نمی باشند.  اما دلیلی برای ترسیدن نیست ،چنین کلمات طولانی وسخت را میتوان به اجزای سازنده ی آنها که قابل فهم باشند تفکیک کرد .برای مثال کلمه ی “Staubsauger” که به معنی جارو برقی است از دو کلمه ی Staub ( گرد و خاک) و Sauger  (مکش) تشکیل شده است .
 
 
 

 
ترجمه شده توسط:رضوان بیژنی
www.deutschland.de